RONDREIS TURKIJE

ONTDEK DE HOOGTEPUNTEN VAN TURKIJE MET ONZE 9 DAAGSE RONDREIS

Dag 1: AANKOMST IN ISTANBUL

De gasten worden op het vliegveld door onze Nederlandstalige gids ontvangen. Transfer vanuit het vliegveld naar het hotel. Na het inchecken en indien gewenst kunnen de gasten met de begeleiding van Oximus Travel een wandeltocht doen van circa 2 a 3 uren. Na de wandeltocht eindigen we de dag met een traditionele theehuis uit de 16de eeuw. Hier bieden wij onze gasten de bekende Turkse Koffie of een Turkse thee in typische tulpen glazen. Overnachting in Istanbul in een 4 sterren hotel.

Dag 2: ISTANBUL-ÇANAKKALE-TROJE

Na het ontbijt vroeg in de ochtend vertrekken we naar Gallipoli. Na 5 uur rijden komen we aan in Gallipoli en na de lunch in Gallipoli vertrekken we met de ferry naar de provincie Çanakkale. De belangrijkste bezienswaardigheid van de dag is de bekende archeologische en mitologische Troje. We zullen de ruines van Troje en ook de 3700 jaar oude stadswallen zien. Overnachting in Çanakkale in een 4 sterren hotel.

Dag 3: ÇANAKKALE-PERGAMON-KUŞADASI

In de ochtend bezichtigen we eerst de Asklepion in Bergama. Het Asklepion was gewijd aan Aesculapius, de god van de geneeskunde. Men moet het niet zien als zomaar een ziekenhuis, want het was het eerste complete kuuroord uit de geschiedenis. Het was vooral bekend met zijn psychotherapeutische behandeling en tweeduizend jaar voor Freud werden hier al dromen geanalyseerd. Onze tweede bezoek is bij de antieke stad Pergamon en we bereiken de Acropolis van Pergamon met een kabelbaan. De bibliotheek van Pergamon was ooit wereldbekend met zijn 200 duizend boeken. De antieke Theater dat een van de hoogtepunten is van deze bezoek had een capaciteit van 10 duizend toeschouwers. Na onze bezoek vertrekken we naar Kuşadası. Overnachting in een 4 sterren hotel in Kuşadası.

Dag 4: KUŞADASI-SELÇUK-EFEZE

We beginnen de dag met een bezoek aan de wereldbekende antieke stad Efeze. Deze historische plek spreekt zeker elke bezoeker aan. De meeste geschiedkundigen zijn er overeens dat Efeze gesticht werd door de Amazonen. Op een inscriptie uit de Romeinse tijd wordt Efeze 'de eerste en grootste metropool van Asia' genoemd. De Artemis Tempel dat zich ook hier bevindt gold als een van de zeven wereldwonderen. De meeste overblijfselen in Efeze dateren uit de Romeinse periode. Tijdens onze bezoek zien we de Celsus bibliotheek, de Stadion, de haventhermen, de gymnasium, de latrines en nog meer. Overnachting in een 4 sterren hotel in Pamukkale.

Dag 5: PAMUKKALE-KONYA-SULTANHANI KARAVANSERAI-CAPPADOCIE

Vroeg in de ochtend bezichtigen we eerst de antieke stad Hierapolis. Dit zijn de ruines van een stad die door Eumenes II werd gesticht en door Attalus III aan Rome is vermaakt. In de antieke tijden was de stad een centrum van handel en weverijen. De stad was ook bekend als één van de 'Zeven Kerken uit het boek van de Openbaringen' in Klein Azié. Onze tweede bezoek is bij Pamukkale dat ook als 'Katoenkasteel' wordt genoemd. De kalkterrassen wat hier te zien zijn is ontstaan door de aanwezigheid van warme kalk en koolzuurhoudende bronnen. Onze gasten kunnen bij de bekkens van de bovenstaande terrassen pootjebaden. Na onze bezoek in Pamukkale vertrekken we naar Konya. Onderweg stoppen we in Aksaray en we bezoeken de tweede grootste karavanserai, de Sultanhanı Karavanserai. De karavanserai werd in 1229 door de Seltsjoekse heerser Alaeddin Keykubat gebouwd. Dit is een van de mooiste voorbeelden van Turkse bouwkunst in Anatolie. Onze volgende bezoek is aan Konya. In 1071 was het de hoofdstad van het rijk der Seldjoeken. De hoogtepunt in Konya is het museum van Mevlana. Deze mystieke klooster werd door Mevlana Djalal Al-Din Roemi gesticht en het was ooit het verblijf van de dansende derwisjen geweest. Na onze bezoek vertrekken we naar Cappadocie en de overnachting is ook in Cappadocie in een 4 sterren hotel.

Dag 6: CAPPADOCIE

Vandaag ontdekken we de sprookjesachtige Cappadocié. We beginnen onze dag met Göreme dat tegenwoordig een openlucht museum is. Göreme was vanaf de elfde eeuw een belangrijk kloostercentrum geweest. In Göreme zullen we verschillende rotskerken, openbare keukens en woningen zien. Een andere hoogtepunt van de dag is de ondergrondse stad Derinkuyu. De ondergrondse steden zijn volledig in het vulkanische tufsteen uitgehakt. Ze bestaan uit acht of negen verdiepingen, smalle tunnels en luchtkanalen. Tijdens de aanvallen van de Arabieren waren ze een schuilplaats geweest voor de Christenen. Na de ondergrondse stad rijden we naar de Uçhisar Vesting. De vesting ligt op de hoogste punt in het gebied en biedt de beste voorbeelden van de adembenemende geologische formaties in Cappadocié. We eindigen de dag met een pottenbakkerij atelier in het dorp Avanos. Overnachting in Cappadocié in een 4 sterren hotel.

Dag 7: CAPPADOCIE-ISTANBUL

De gasten kunnen vandaag optiononeel de ballonvaart doen. Dit is een bijzondere ervaring in Cappadocie dat zeker op uw ''to do list'' moet staan. Vroeg in de ochtend rond 4 uur vertrekken we vanuit het hotel en bij de aankomst krijgen onze gasten een lichte ontbijt en dan zijn we klaar voor de prachtige ballonvaart. U zult tijdens de ballonvaart van de zonsopgang en de bijzondere landschap en de vele valleien genieten. De ballonvaart duurt ongeveer 1 uur. In de namiddag vertrekken we naar het vliegveld in Kayseri voor een terugvlucht naar Istanbul. Overnachting in een 4 sterren hotel in Istanbul.

Dag 8: ISTANBUL

Vandaag bezoeken we de highlights van Istanbul. De dag begint met een bezoek aan de Blauwe Moskee. Dit is de bekendste moskee in Istanbul dat het meest bezocht wordt door de bezoekers.De moskee dateerd van de 17de eeuw en is bekend met zijn Iznik tegels. Na de moskee bezoeken we het Hippodroom van de 3de eeuw dat ook als de tweede Circus Maximus van het Romeinse Rijk wordt genoemd. Onze derde bezoek is aan de Hagia Sophia kerk. De kerk was in de 6de eeuw door de Byzantijnen gebouwd en na de verovering van Constantinopel door de Osmanen werd het een moskee. Na de lunch besteden we onze dag met de legendarische Topkapı Paleis. Het paleis is bekend met zijn schatkamer, gaarkeukens en met zijn prachtige hovens. Overnachting in een 4 sterren hotel in Istanbul.

Dag 9: ISTANBUL

Op de laatste dag van onze reis gaan we naar het nieuw gedeelte van Istanbul. We doen een wandeling bij de Istiklal straat en ontdekken de geheime plekken van de tussenstraatjes. Na de lunch in Beyoğlu vertrekken we naar onze prive boot en we doen een boottocht over de Bosphorus. Tijdens de boottocht zult u beide continenten van Istanbul zien. De Bosphorus is vooral bekend met zijn houten huizen dat in het Turks als een 'Yalı' wordt genoemd. Na de boottocht bezichtigen we de Süleymaniye Moskee van de 16de eeuw. De moskee werd door een werelbekende architekt, Sinan gebouwd. Sinan werd in Europa als de Turkse Rembrandt genoemd. Na onze tour is het tijd om afscheid te nemen van onze gasten. Transfer naar het vliegveld.